lördag 16 augusti 2014

Första mötet avklarat!

I förrgår, torsdag kväll, så avklarades sällskapets första möte uppe på Tureborgen.

Vädret bestod av kraftigt regn strax innan då mötet skulle börja men sen från 18 blev det mirakulöst nog uppehåll och var så hela mötet igenom.
Dock så upptäckte undertecknad att någon tyvärr har stulit siffran "9" i årtalet på det stora tornet..

Vi blev totalt 5 personer (+ en liten flicka) den här gången som träffades i mittgången av borgen utanför fängelsehålan. Sen fortsatte vi via gången i den östra muren och fram till tornet där jag började med att presentera mig och berätta om min syn på borgen, därefter kom frågan snart vad kommunen hade sagt vilket jag förklarade att vi hade fått klartecken att röja dock med såklart med ett par undantag som stora träd och lite Syrén utskar mm. 

Sedan presenterade sig övriga besökare med sin syn på borgen och denna biten avslutades med att jag berättade och svarade lite på frågor om borgens historia.

Därefter tog vi en promenad runt i borgen och tittade på växtligheten och andra saker som tex. Fängelsehålan, Pelarsalen och resterna efter det östra tornet. Vi blev tillslag överens om att vi alla tyckte det känns värt att röja upp i borgen så att man lättare kan vistas där. Röjningstillfälle kommer att ske på helg och annonseras ut via Facebook som evenemang och såklart även här på bloggen.

Vid tangenterna / T. C Hviterwall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar